De roots van yoga liggen in India, het is een eeuwenoude levensfilosofie die meer betekent dan wat bewegingen uitvoeren. Yoga herstelt het evenwicht tussen je lichaam, geest en ziel. Je voelt je fysiek beter, je energie kan vrijer stromen en het vormt een moment van rust. 

Bij Thermae Sports Merchtem bieden we 4 verschillende yogastijlen aan en 12 lesuren. Wie een intense sessie wil proberen, gaat voor Hot Yoga, in onze tot 40°C verwarmde Zen Studio. Hatha Yoga, Ashtanga Yoga of Yin Yoga zijn rustigere lessen.  

Ontdek ook zeker onze lessen Pilates en mindfullness meditatie voor een gezond en soepel lijf. 

Voor elke groepsles dien je op voorhand in te schrijven. Dit kan op het computerscherm aan de ingang of in de fitness. Het uurrooster kan steeds worden gewijzigd. Consulteer daarom regelmatig de schermen en affiches in de club.

Hot Yoga

De nieuwe Zen Studio kan tot 40 graden opgewarmd worden waardoor we nu ook Hot Yoga in ons aanbod hebben opgenomen. De warmte helpt spieren, pezen en andere vezels ontspannen en dieper te stretchen. Daarnaast wordt ook de ademhaling door de warme temperaturen nog beter en intenser ervaren. De warmte verhoogt bovendien de hartslag waardoor de cardiovasculaire intensiteit van de oefeningen toeneemt.

Hot Yoga

Pilates

Pilates is een bewegingsvorm waarbij je je eigen lichaam beter leert kennen. De verschillende oefeningen vragen intense concentratie, een gecontroleerde ademhaling en een volledige spierbeheersing. Je neemt met andere woorden de controle over je lichaam weer in eigen handen. Tijdens Pilates wordt er vooral rond de ‘core’ (buik, rug en bekken) gewerkt. Je creëert een groter lichaamsbewustzijn vanuit de kern van je lichaam. De effecten van deze trainingsmethode zijn erg uiteenlopend. Je wordt leniger, rustiger en verbetert je concentratie, houding en coördinatie.

Pilates

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga is een van de meest dynamische vormen van yoga. Ze bestaat uit een aantal vaste series van houdingen (asana's) die in mekaar vloeien. Door een diepe en bewuste ademhaling verbind je lichaam en geest. Het geconcentreerd uitvoeren van deze houdingen en bewegingen geeft een verdieping in jezelf. Het is als het ware een meditatie in beweging. Ashtanga Yoga is werken, bewegen en opletten: 99% praktijk en 1% theorie. Hoe meer je zweet, hoe grondiger je lichaam wordt gezuiverd.

Ashtanga Yoga

Hatha Yoga

Hatha yoga is gebaseerd op houding, ademhaling en relaxatie. Ideaal om het lichaam en de geest in alle rust te ontspannen. Het is  bovendien de perfecte vorm voor een beginnende yogi om je te initiëren in deze zendiscipline. Hatha yoga verbetert je concentratie, vitaliteit, lichaamscontrole en ademhaling.

Hatha Yoga

Yin Yoga

Yin yoga verbetert de flexibiliteit, lenigheid en stevigheid van het bindweefsel en de gewrichten, het verhoogt je concentratie en biedt je een betere introspectie door lang en stil in houdingen te blijven zitten. Het is een passieve, zachte yogavorm en helpt om de ‘mentale’ druk en de fysieke inspanningen helemaal los te laten. Voor iedereen die graag in alle rust wil werken en op zoek is naar relaxatie

Yin Yoga

Mindfulness meditatie

Mindfulness is de training van de aandacht in het huidige moment. Er wordt getracht de aandacht op een niet-oordelende en compassievolle manier te ontwikkelen. Deze wetenschappelijke onderbouwde praktijk leert je meer inzicht te krijgen in je eigen gedachten, gevoelens en soms vastgeroeste denkpatronen. Je leert tevreden te zijn met wat is en wie we nu zijn. Tijdens deze halfuur durende les leer je de basisprincipes om te leren mediteren. Hierbij komen verschillende vormen (zit-, lig-, stapmeditatie) en thema’s (omgaan met stress, vermoeidheid, angst,…) aan bod. 

Mindfulness meditatie

Power Pilates

Power Pilates in een geavanceerde form van Pilates met hogere intensiteit. De focus van deze lessen ligt op de kracht van de buikspieren en de “core” als geheel. Power Pilates is daarom een uitdaging voor kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen. De flow van deze les is sneller, toch zijn opties op elk niveau steeds mogelijk.

Power Pilates